ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند خراسان رضوی

خبر

قفل‌هایی که به کرامت گشوده شد / روایتی از آیین آزادسازی زندانیان در دهه کرامت

خادم‌ها یکی یکی از راه می رسند. آقای خاکشور و تعدادی دیگر از خادمان حرم آقا به همراه پرسنل زندان پیش از ما و احتمالا از چند ساعت قبل در تدارک مراسم هستند.
گل‌های گلایل سفید، بسته‌های نبات تبرکی و پرچم متبرک حرم مطهر آقا امام رضا(ع) یکی‌یکی در ورودی ‌زندان چیده می‌شود. کارکنان زندان هم با رفت‌وآمد و هماهنگی‌های زیاد در تکاپوی آخرین مقدمات مراسم‌ هستند. تعدادی از دژبان‌های زندان، گل به دست و منظم مقابل ورودی ایستاده‌اند و از مهمانان استقبال می‌کنند.
این جا زندان مرکزی مشهد است، به وقت مهربانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت. قرار است با کمک خیران، تعدادی از زندانیان مالی غیرعمد از زندان آزاد شوند. این گزارش روایتی است از شوق و شعف خانواده‌هایی که از امروز دوباره «پدر» دارند...
به نام ضامن آهو
چند سالی است به همت ستاد دیه خراسان رضوی و خادمان حرم مطهر رضوی، طرحی به نام «یا ضامن آهو» توسط خیران و خادمان امام هشتم(ع) اجرا و در قالب آن، با جلب رضایت شاکیان و البته کمک خیران، دیه و بدهکاری‌های غیرعمد زندانیان کم‌توان مالی جبران می شود. البته در این مسیر ستاد دیه استان نیز نقش پررنگی ایفا می کند. امروز و در آستانه ولادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) موعد یکی از همین روزهای آزادی است. مراسم آغاز می‌شود و دو نفر از مسئولان زندان توضیحاتی درباره این طرح می‌دهند. یکی از آن‌ها می‌گوید: چنین مراسمی طی سال و در چند نوبت برگزار می‌شود، از جمله در دهه کرامت که خادمان بارگاه مطهر رضوی در زندان حاضر می‌شوند و این مجموعه را به «شمیم کرامت» حضرت رضا(ع) معطر می‌کنند.
1290 آزادی
در نمایشگری که روی صحنه جانمایی شده، این پیام به نمایش درآمده است: با کمک خیران نیک‌اندیش در سال 97، 1290 نفر از محکومان غیرعمد استان آزاد شده و به آغوش خانواده‌هایشان بازگشته‌اند.
به سراغ آقای غفاریان طوسی مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان رضوی می‌رویم و او در شرح ماوقع این برنامه می‌گوید: در این مرحله، 30 نفر از محکومان مالی و جرایم غیرعمد از زندان آزاد می‌شوند که مبالغ دیه و تعهدات مالی این محکومان، به همت خادمان حضرت رضا(ع)، خیران و قسمتی نیز در قالب ارائه تسهیلات به زندانیان تامین شده است.
مراسم در سالن اجتماعات تمام می‌شود و خادمان وارد بندهایی می‌شوند که زندانیان در آن‌ها نگهداری می‌شوند. نوای «رضاجانم رضا... رضاجانم رضا...» در فضای زندان می‌پیچد. دو پرچم سبز متبرک حرم مطهر در پیشانی صفوف خادمان، نگاه حضار را سمت خود می‌کشاند. زندانی‌ها انگار جایی برای نجوا یافته‌اند، اگرچه زمان تبرک‌جویی آن‌ها کم است اما برخی پرچم را به آغوش می‌کشند و انگار قفل دل را به واسطه این پرچم نزد آقا امام رضا(ع) می‌گشایند. آزادی، حتما اولین نجوایشان با امام رضا(ع) است...
 زمانی برای رهایی
پس از حضور خادمان و پرچم متبرک در بندها و میان زندانیان، نوبت به آزادی زندانیان می‌رسد. حال و هوای غریبی‌ است. چشم‌ها از اشک خیس هستند و لب‌ها ذکر و شکر می‌گویند. امروز قرار است 30 نفر آزاد شوند که البته حاج رضا خاکشور؛ عضو هیئت مدیره ستاد دیه و از خادمان بارگاه رضوی توضیح می‌دهد: این مراسم به طور نمادین برگزار می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌هایی که صورت گرفته، در مجموع طی این ایام، تعداد بیش‌تری از زندانیان غیرعمد به واسطه کمک مردم خیراندیش‌مان از زندان آزاد می‌شوند و به آغوش خانواده بازمی‌گردند.
آزادی، با چاشنی گل و نبات
خادمان در یک صف مقابل خروجی زندان می‌ایستند و با ذکر «رضاجانم رضا...»، محکومانی که امروز طعم آزادی را می‌چشند، با اهدای یک گل و نبات متبرک بدرقه می‌کنند. بیرون از زندان و در جمع خانواده‌های این زندانیان، با چند نفر از آن‌ها همکلام می‌شویم. یکی از آن‌ها که اشک شوق می‌ریزد و خانواده‌اش را به آغوش کشیده، در بیان حس و حال این لحظات می‌گوید: خدایا شکرت که پس از دو سال حبس، از امروز پیش چهار فرزند و همسرم هستم. 25 میلیون تومان بدهکار بودم که نمی‌دانم کدام جوانمردی آن را پرداخت کرده تا من امروز دوباره طعم شیرین آزادی را بچشم. امروز که به پابوس امام رضا(ع) بروم، اولین خواسته‌ام از آقا این است که عنایت کند تا همه زندانیانی که جرمی مرتکب نشده‌اند؛ آزاد شوند...
با سه نفر دیگر نیز هم صحبت می‌شوم یکی از آن ها 38 میلیون، یکی 4.5 میلیون و دیگری 20 میلیون تومان دیه غیر بر ذمه داشته‌اند که برای آن از سه هفته تا دو سال در زندان بوده‌اند اما حالا به مدد خیران آزاد شده‌اند. همه آن‌ها شکرگزار کرامت امام مهربانی‌ها هستند که فرصتی دوباره نصیب‌شان کرده، آن هم با واسطه کردن جمعی از انسان‌های شریف و خیر.
نمای پایانی این گزارش تماشای ذوق و شوق دو فرزند چهار و یک ساله جوانی است که پس از شش ماه دوری، دست در دست پدرشان از زندان دور می‌شوند...

گزارشگر: غفوریان
منتشرشده در روزنامه خراسان رضوی، 22 تیر 98
با اندکی تلخیص و تغییر

انتخاب رنگ