ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند خراسان رضوی

خبر

آزادی 7700 نفر از محکومین غیرعمد در 10 سال گذشته در استان خراسان‌رضوی

جمشیدی مدیرکل زندان‌های خراسان‌رضوی اظهار داشت: از برکات ظهور انقلاب اسلامی ایران نگاه انسانی و اسلامی به موضوع جرم است که همین امر در سال ۱۳۷۶ منجر به تشکیل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه ویژه آزادی محکومین جرائم مالی غیرعمد گردید.
وی افزود: طی ۱۰ سال گذشته توسط این نهاد مردمی در استان خراسان رضوی تعداد ۷۷۰۰ نفر از محکومین جرائم غیرعمد که حسب ضوابط و قوانین مشمول حمایت این ستاد شناخته شده‌اند، با مشارکت خیرین و حمایت‌های قضایی از زندان‌های استان آزاد شده‌اند.
مدیرکل زندان‌های خراسان‌رضوی با اشاره به سنت حسنه گلریزان که ریشه در فرهنگ اسلامی، ایرانی دارد و با موضوع آزادی زندانیان هر ساله در ایام ماه مبارک رمضان در سراسر کشور برگزار می‌شود گفت: امسال متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی و توجه به پروتکل‌های بهداشتی توفیق برگزاری جشن‌های گلریزان به صورت حضوری را نداریم، اما باید در این فرصت از ظرفیت فضای مجازی و توان رسانه‌ها به بهترین شکل بهره برد.
جمشیدی خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه تکنولوژی و توجه افکار عمومی به فضای مجازی کارشناسان مجموعه در حال تولید محتوای فاخر با موضوع کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد هستند تا با برگزاری گلریزان مجازی مشارکت و حمایت خیرین که پیشوانه اصلی ستاد دیه هستند را جذب نمایند.
این مقام مسئول با اشاره به آسیب‌های اجتماعی حبس برای خانواده فرد محکوم و جامعه گفت: محکومین جرائم غیرعمد نه کلاه‌بردار هستند نه خلاف‌کار؛ بلکه در اثر یک سهل‌انگاری وارد زندان شده‌اند و تحمل حبس آنان که عموماً سرپرست خانواده هستند آسیب‌های غالباً جبران‌ناپذیری را برای خانواده و جامعه به همراه دارد، و همان‌طور که رهبر انقلاب با کمک ۴۵۰ میلیون تومان در این امر خداپسندانه پیش‌قدم شدند، خیرین و مسئولین نیز باید با مشارکت حداکثری در کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد از آسیب‌های ناشی از حبس پیشگیری کنند.
مدیرکل زندان‌های خراسان‌رضوی افزود: در حال حاضر تعداد ۶۸۳ زندانی جرائم غیرعمد شامل ۶۵۹ نفر مرد و ۲۴ نفر زن با بدهی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در سطح زندان‌های استان وجود دارد که تقریباً ۴ درصد جمعیت کیفری استان را به خود اختصاص داده است و هم‌اکنون چشم انتظار کمک خیرین هستند، وضعیت تمامی این محکومین از نظر احراز شرایط توسط گروه‌های تحقیق ستاد دیه و مددکاران زندان‌ها بررسی می‌شود و قطعاً زندانیانی تحت حمایت قرار می‌گیرند که دارای پرونده کیفری یا جرائم عمدی نباشند و با پرداخت کمک ستاد دیه بلافاصله از زندان آزاد شوند نه این‌که ستاد دیه بخشی از بدهی محکوم را پرداخت نماید و هم‌چنان فرد در حبس باقی بماند.
وی با اشاره به این‌که شهرستان‌های مشهد با ۴۴۰ نفر، تربت‌حیدریه ۵۳ نفر، نیشابور ۵۱  و سبزوار ۴۹ نفر بیش‌ترین زندانی جرائم غیرعمد را در استان خراسان‌رضوی دارند گفت: تسهیلات ستاد دیه به هر فرد یک بار تعلق می‌گیرد و هیچ موردی تاکنون سابقه دوبار دریافت کمک ستاد دیه را نداشته است.
این مقام قضایی در ادامه ضمن اعلام رضایت از عملکرد ستاد دیه و حمایت خیرین در سال ۱۳۹۸ گفت: در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۱۲۶۴ نفر از محکومین جرائم غیرعمد از زندان‌های استان آزاد شده‌اند که از این تعداد ۳۶۲ نفر با بدهی ۲۹۰ میلیارد ریالی از طریق پرداخت تسهیلات مستقیم ستاد دیه، ۱۹۱ نفر با بدهی ۱۵۲ میلیارد ریالی از طریق پیگیری مستقیم و مشاوره اعسار ستاد دیه و ۷۱۱ نفر هم با مساعدت قانونی مراجع قضایی و پذیرش اعسار از حبس رها و به جمع خانواده خود بازگشتند.
جمشیدی خاطرنشان کرد: از جمع زندانیان آزاد شده ۱۲۲۲ نفر مرد و ۴۲ نفر زن بوده‌اند که با عناوین جرم از قبیل بدهی مالی، تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی، مهریه، نفقه و ایراد صدمه بدنی غیرعمد در زندان تحمل حبس می‌کرده‌اند.
وی افزود: در فرآیند آزادی این تعداد از زندانیان علاوه بر تسهیلات ۶۳ میلیارد ریالی بانکی، کمک ۳۰ میلیارد ریالی بلاعوض ستاد دیه استان، کمک ۲۱ میلیارد ریالی بلاعوض ستاد دیه کشور و مشارکت ۵۳ میلیارد ریالی سایر منابع مانند صندوق خسارات بدنی، کمیته حضرت امام و شرکت‌های بیمه، شکات محترم نیز در این امر خیر دخیل شدند و ۱۱۰ میلیارد ریال از طلب خود را بخشیدند. هم‌چنین خود محکومین نیز حدود ۱۳ میلیارد ریال آورده داشته‌اند.
جمشیدی مدیرکل زندان‌های خراسان‌رضوی و نایب رئیس ستاد دیه استان از توجه ویژه خیرین به امر آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و هم‌چنین تلاش رؤسای زندان‌ها و مددکاران اجتماعی در این زمینه قدردانی کرد و گفت: این خدمات مصداق بارز زندان‌بانی اسلامی است که مطابق تعالیم دینی و مفاهیم قرآنی می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد با توجه به شیوع ویروس کرونا، جشن‌های گلریزان امسال به شکلی متفاوت در بستر فضای مجازی، پخش زنده اینستاگرامی با شناسه khorasanipro و در قالب برنامه‌های تلویزیونی برگزار خواهد شد که طبق برنامه زمان‌بندی و هماهنگی با صداوسیمای مرکز استان زمان دقیق این ویژه‌برنامه‌ها اعلام خواهد شد.
نایب رئیس ستاد دیه استان در پایان ابراز امیدواری کرد تا امسال هم به برکت ماه مبارک رمضان خیرین نیک‌اندیش مانند سنوات گذشته در این امر حسنه مشارکت کنند و زمینه آزادی محکومین جرائم غیرعمد از زندان را فراهم نمایند.
خیرین محترم می‌توانند از روش‌های ذیل برای اهداء کمک‌های خود اقدام نمایند:
#۷۷۷۷۰۵۱*۷۸۰*
شماره حساب سیبا بانک ملی : ۰۱۰۵۹۴۶۹۴۸۰۰۷
شماره کارت بانک ملی : ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۴۹۳۲۹
شماره حساب سپهر بانک صادرات : ۰۱۰۸۰۱۱۵۵۰۰۰۱
شماره کارت بانک صادرات : ۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۱۴۱۹۸۸

انتخاب رنگ