ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند خراسان رضوی

خبر

آزادی هدیه دهیم / با بخشش هزینه‌های مجالس ترحیم و عزاداری، می‌توان زندانی آزاد کرد

نجات یک انسان، نجات مردم یا به تعبیری نجات جامعه است، پس اگر جایی دستمان می‌رسد، چه کاری بهتر از نجات انسان آن هم از بند و زندان؟
رئیس ستاد رسیدگی به امور دیه و کمک به آزادی زندانیان نیازمند خراسان رضوی با بیان این جمله، به شرایط آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد اشاره می‌کند و می‌گوید: تصادفات، حوادث کارگاهی، مهریه و نفقه، بدهکاری مالی، صدمات بدنی و قتل غیرعمد جزو محکومیت‌های زندانیان جرایم غیرعمد است که مردم و خیران می‌توانند برای آزادسازی این زندانیان از طریق ستاد دیه اقدام کنند.

جواد غفاریان‌طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرا از نهادها، ادارات، مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد و اقشار مختلف مردم و خیران برای مشارکت در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، دعوت می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر ۶۳۶ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان چشم به کمک خیران دوخته‌اند تا مژده آزادی‌شان را بشنوند.
آن‌طور که وی توضیح می‌دهد: زندانیان جرایم غیرعمد استان به تفکیک شامل ۹ زندانی تصادفات، ۵ زندانی حوادث کارگاهی، ۵۰۹ زندانی بدهکار مالی، ۲۳ زندانی مهریه، ۲۸ زندانی نفقه، ۶۲ زندانی مربوط به ایراد صدمه بدنی و قتل شبه‌عمد و غیرعمد هستند. این زندانیان چون شاکی خصوصی دارند، همانند زندانیان محکوم به جریمه نیستند که به ازای هر شب در زندان ماندن، مبلغی از بدهی آنان کسر شود؛ این زندانیان می‌توانند درصورت داشتن شرایط اعسار اقدام کنند و بدون پذیرش اعسار یا گذشت نکردن شاکی یا پرداخت نکردن بدهی، باید در زندان بمانند. ازطرفی این قشر از زندانیان به‌طور معمول توانایی مالی پرداخت بدهی‌شان را ندارند و چشم‌انتظار کمک خیران هستند.

غفاریان‌طوسی معتقد است که جامعه ما به جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد نیاز دارد. با بخشش هزینه‌های مجالس مختلف، می‌توان یک زندانی را از بند رهایی بخشید. در شرایطی که مردم به‌دلیل شیوع کرونا نمی‌توانند برای عزیزان ازدست‌رفته خود، مجلس ترحیم برگزار کنند، این هزینه را می‌توانند برای مشارکت در آزادسازی زندانیان صرف کنند یا به‌طور خاص چون مثل ایام گذشته، امکان دادن نذری و نیت‌های خیر در برپایی مجالس و مناسبت‌های سوگواری اهل‌بیت(ع) در شرایط کرونا وجود ندارد، این هزینه‌ها را هم می‌توان در راه نجات زندانیان خرج کرد.

رئیس ستاد رسیدگی به امور دیه و کمک به آزادی زندانیان نیازمند خراسان رضوی در سخنانش به این موضوع هم اشاره می‌کند که شورا‌های صلح و سازش و حل اختلاف در استان، پیگیر گرفتن رضایت از شاکیان جرایم غیرعمد و محکومان قصاص هستند. این شوراها برای کاهش میزان دیه زندانیان جرایم غیرعمد با خانواده‌های شاکیان وارد مذاکره می‌شوند تا از مبلغ کلی دیه، بخشی را شاکیان گذشت کنند، از ابتدای سال تاکنون در پیگیری ۴۴ پرونده، این شوراها توانسته‌اند حدود ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از شاکیان زندانیان جرایم غیرعمد تخفیف بگیرند. وی بر این نکته نیز تاکید می‌کند که هر زندانی تنها یک‌بار می‌تواند از کمک ستاد دیه استان استفاده کند؛ البته بازگشت زندانیان آزادشده مرتبط با جرایم غیرعمد به زندان، خیلی نادر است.

رئیس ستاد دیه خراسان رضوی در پایان سخنانش اعلام می‌کند: مردم و خیران به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده افراد سودجو از نیت خیر افراد و احتمال کلاهبرداری‌های مجازی، برای آزادسازی زندانیان فقط از طریق «ستاد رسیدگی به امور دیه و کمک به آزادی زندانیان نیازمند»، واقع در مجاورت زندان مرکزی مشهد، شهیدقانع ۵ اقدام کنند.

منتشرشده در روزنامه شهرآرا / ۴ مرداد ۱۳۹۹

انتخاب رنگ